En annan sak som burit min signatur är beräkning för inköp av till salu varande skogsfastigheter, där Klippankoncernen fått sådant erbjudande. Gårdarna har funnits i nuvarande Växjö och Lessebo kommuner. Jag har själv gjort värderingen på samtliga, men därmed inte sagt att inköp varit möjligt.
Vi kan börja med hur gården Tollstorp Södregård 7:5 till största delen blev bolagsägd. Ägaren hette Karl Jurlander. En olycka hände på 40-talet under krigsåren. Ladugården på gården låg nere i Tollstorps by, alldeles intill järnvägen. Järnvägsloken eldades på den tiden normalt med kol, men under krigsåren delvis tvungna att elda med ved, vilket gjorde att gnistbildningen omkring loket tidvis blev mycket stor. Elektrifiering av järnvägen var då här ännu inte genomförd. En varm sommardag blev ladugården antänd av tåget. Taket var av trästickor och därmed mycket lättantändligt. Ladugården brann ner till grunden. Det fanns inga djur i ladugården denna dag. De var alla ute på bete och en del höns kunde räddas. Hovmantorps brandkår kallades och var snabbt på plats, men inget kunde göras. Hela ladugården blev nerbränd.
- Uppgifter
- Skriven av Ulf Arfvidsson - Admin
- Träffar: 824
Läs vidare: 171 Värdering av skogsfastigheter och i vissa fall inköp av dem.
Jag tycker att mitt initiativ vid tillkomsten av Sandsjön dvs den nytillkomna sjön vid korsvägen Sandbäcksdalen i Västorp har tillfört en utmärkt naturupplevelse. Tillkomsten av denna sjö är helt och hållet mitt eget initiativ. Om något annat säges, så är det helt och hållet fel.
Inom Klippankoncernens skogssektion hade gjorts en överenskommelse att bilvägar på samtliga distrikt skulle byggas så tätt att det på ingen skogstrakt inom distrikten skulle finnas ett köravstånd för virke till bilväg som översteg 500 meter. Detta blev signalen att nya bilvägar började byggas i ganska stor omfattning och framför allt på mitt 23:e distrikt med kanske större svårighetsgrad i terrängen än normalt inom koncernen. Bilvägar byggda genom skogsskiftet Stora Hage i Västorp blev därmed högst aktuella. Och att få bra fyllnadsmaterial till dessa vägar blev för mig en svår nöt att knäcka.
- Uppgifter
- Skriven av Ulf Arfvidsson - Admin
- Träffar: 933